PM

När jag var liten så frågade jag saker som:
"Mamma, varför finns det krig?" = Folkrätt
"Pappa, varför jobbar inte tjocka Sune?" = Arbetsrätt
"Mamma, varför har Lisen två mammor?" = Familjerätt
"Pappa, varför vill vissa slåss?" = Straffrätt
Såhär i efterhand kan jag ångra att jag inte ställde frågor i stil med:
"Pappa, vad är en exekutionstitel?"
"Mamma, vilka blir prioriterade borgenärer vid en konkurs?"
"Pappa, vad räknas in under kortfristiga skulder vid en företagsöverlåtelse?"
"Mamma, hur göra för att begära kvarstad?".
Men nu gjorde jag inte det. Följden av det är att jag inte har några som helst förkunskaper om innehållet i mitt PMrättsfall. NJA 2007 s. 413, check it out...
Det börjar dock klarna nu efter 5:e genomläsningen, tror jag. Det är bra att läsa igenom flera gånger, tror jag. Jag blir bara lite bekymrad då jag vid varje genomläsning hittar nya sätt att se på saken. Förvirringen är total, tror jag.
Min knutna näve är redo att ge rättsfallet ett karateslag, men jag sansade mig och fann det lönlöst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0